Tankar i böneveckan för kristen enhet

Med värme och stigande hopp ber jag de böner som finns i materialet för böneveckan för kristen enhet. Materialet har skrivits av kyrkor i Mellanöstern. I Sverige distribueras det genom Sveriges kristna råd.

I den åttonde dagens bön läser jag:

Du är de förnyade löftenas Gud. Vi upptäcker att du kan öppna nya och oväntade vägar framför oss. Vi tackar dig för att du överträffar våra förväntningar.

Det finns en prövad förtröstan i bönerna, en förtröstan som bär mörka stänk som ett liv som kristen i Mellanöstern innebär. Bönerna är skrivna av kyrkor i konflikt och ockupation. Tyngden, men också förtröstan och hoppet, blir knivskarpa när jag läser med insikt om den situation där de formulerats. Jag ser det profetiska och utmanade i att olika kyrkor i olika länder ber om enhet i en värld som ser så mycket splittring och polarisering. Jag ser ett hopp i att lyfta bönens förändrande makt i en värld som inte räknar med den akten. Jag ser bönerna som en gåva från dem som formulerat dem till oss. Vi behöver också be om hopp och lära oss förtröstan.

Vi tackar dig för din vishet som övergår allt förstånd. Vi tackar dig för att dina nya vägar kan öppna kreativa och oväntade möjligheter. Om vi söker på våra kartor utan att finna vägen framåt så kommer vi ändå att finna dig som leder oss på en bättre väg. Vi ber genom Jesus Kristus, vår Herre, tillsammans med den heliga Anden att du alltid skall leda oss tillbaka till dig. Amen.